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AMIC® Chondro-Gide® im Knie

AMIC® Chondro-Gide® ist ein minimalinvasives, einzeitiges Verfahren, das Autologe Matrixinduzierte Chondrogenese (AMIC®) in Kombination mit Chondro-Gide® nutzt, um defekten Knorpel jeder Grösse zu reparieren. Getragen von über zehn Jahren klinischem Erfolg ist AMIC® Chondro-Gide® eine effektive und kostengünstige Behandlung1,2,3 zur Reparatur von beschädigtem Knieknorpel, zur Schmerzprophylaxe und  -linderung sowie zur Verlangsamung des Knorpelabbaus.

AMIC® Chondro-Gide® kombiniert Mikrofrakturierung (MFx) mit dem Einsatz von Chondro-Gide®. So wird der Superthrombus, der durch die MFx erfolgt, ebenso bedeckt und geschützt wie das Reparaturgewebe. Die Technik kann als Mini-open-Verfahren oder arthroskopisch durchgeführt werden. Chondro-Gide® ist biokompatibel, wird vollständig resorbiert und unterstützt das Selbstheilungspotenzial des Körpers.

Vorteile

Mit seiner speziell entwickelten Bilayer-Struktur bietet Chondro-Gide® ein schützendes Umfeld, welches das Wachstum von neuem Knorpel­ unterstützt.5,6

  • Biotechnisch gewonnene, Bilayer Kollagen I/III Membran5
  • Biokompatibel und natürlich resorbierbar5
  • Einfache Handhabung – biegsam und reissfest5
  • Kann geklebt oder genäht werden5
  • Kompatibel mit verschiedenen Gewebe-Regenerationstechniken7
  • Einzeitiges Verfahren5
  • Jederzeit verfügbar und einsatzbereit

References

  1. SCHIAVONE PANNI, A., et al. Good clinical results with autologous matrix-induced chondrogenesis (Amic) technique in large knee chondral defects. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc, 2018 Apr 26(4):1130-36 (Clinical study)
  2. WALTHER, M., et al. Scaffold based reconstruction of focal full thickness talar cartilage defects. Clinical Research on Foot & Ankle, 2013, 1-5. (Clinical study)
  3. KAISER, N., et al. Clinical results 10 years after AMIC in the knee. Swiss Med Wkly, 2015, 145 (Suppl 210), 43S. (Clinical study)
  4. VOLZ, M., et al. A randomized controlled trial demonstrating sustained benefit of Autologous Matrix-Induced Chondrogenesis over microfracture at five years. Int Orthop, Apr 2017, 41(4), 797-804. (Clinical study)
  5. Geistlich Pharma AG data on file (Bench test)
  6. GILLE, J., et al. Cell-Laden and Cell-Free Matrix-Induced-Chondrogenesis versus Microfracture for the Treatment of Articular Cartilage Defects: A Histological and Biomechanical Study in Sheep. Cartilage OnlineFirst, January 7, 2010, doi:10.1177/1947603509358721 (Pre-clinical study)
  7. KRAMER, J., et al. In vivo matrix-guided human mesenchymal stem cells. Cell Mol Life Sci, Mar 2006, 63(5), 616-626. (Clinical study)
  8. MITHOEFER, K., et al. The microfracture technique for the sustained benefit of Autologous Matrix-Induced Chondrogenesis over microfracture at five years. Int Orthop, Apr 2017, 41(4), 797-804. (Clinical study)
  9. GOYAL, D., et al. Evidence-based status of microfracture technique: a systematic review of level I and II studies. Arthroscopy, Sep 2013, 29(9), 1579-1588. (Review of clinical studies)
  10. FONTANA, A., et al. Sustained five-year benefit of autologous matrix-induced chondrogenesis for femoral acetabular impingement-induced chondral lesions compared with microfracture treatment. Bone Joint J, May 2015, 97-B(5), 628-635. (Clinical study)
  11. GAO, L., et al. Early loss of subchondral bone following microfracture is counteracted by bone marrow aspirate in a translational model of osteochondral repair.  Nature Scientif-ic Reports, 2017, 7:45189, DOI: 10.1038/srep45189 (Pre-clinical study)
  12. FRANK, R.M., et al., Failure of Bone Marrow Stimulation Techniques, Sports Med Arthrosc Rev, 2017, 25 (1) (Review of clinical studies)
  13. STEADMAN, J.R., Microfracture Technique for Full-Thickness Chondral Defects: Technique and Clinical Results. Operative Techniques in Orthopaedics. 1997. 7(4), 300-304. (Clinical study)
  14. KAISER, N., et al. Clinical results 10 years after AMIC in the knee. Swiss Med Wkly, 2015, 145 (Suppl 210), 43S. (Clinical study)
  15. VOLZ, M., et al. A randomized controlled trial demonstrating sustained benefit of Autologous Matrix-Induced Chondrogenesis over microfracture at five years. Int Orthop, Apr 2017, 41(4), 797-804. (Clinical study)
  16. SCHAGEMANN, J., et al. Mid-term outcome of arthroscopic AMIC for the treatment of articular cartilage defects in the knee joint is equivalent to mini-open procedures. Arch Orthop Trauma Surg, Jan 22 2018. (Clinical study)
  17. STEINWACHS, M.R.,et al. Systematic Review and Meta-Analysis of the Clinical Evidence on the Use of Autologous Matrix-Induced Chondrogenesis in the Knee. Cartilage. 2019:1947603519870846. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/ pubmed/31508990 (Review of clinical studies)
  18. FOSSUM, V., et al. Collagen-Covered Autologous Chondrocyte Implantation Versus  Autologous Matrix-Induced Chondrogenesis: A Randomized Trial Comparing 2 Methods for Repair of Cartilage Defects of the Knee. Orthopaedic Journal of Sports Medicine. 019;7(9):2325967119868212. doi.org/10.1177/2325967119868212 (Clinical study)

Mini-open Chirurgie, Prof. Dr. M. Steinwachs

Arthroskopische Chirurgie, Prof. Dr. Justus Gille

Klinische Ergebnisse AMIC® Chondro-Gide® Knie

AMIC® Chondro-Gide® hat sich als wirksame Behandlungsmethode für die Reparatur von Knorpelläsionen im Knie bewährt. Klinische Studien belegen die erfolgreiche Behandlung mit AMIC® Chondro-Gide® bei mini-open sowie arthroskopischen Techniken während über zehn Jahren.14

Bessere Ergebnisse als mit MFx allein, nach 2 Jahren

In einer randomisierten, kontrollierten, 3-armigen Studie mit 47 Patienten in 2 Zentren14 zeigte sich nach 2 Jahren MFx alleine (ohne Chondro-Gide®) eine signifikante Verschlechterung der Ergebnisse. Schmerz- und Funktionswerte (ICRS und modifizierte Cincinnati-Scores) blieben stabil oder verbesserten sich sogar mit AMIC®, während sie sich in der MFx Gruppe verschlechterten.

References

  1. SCHIAVONE PANNI, A., et al. Good clinical results with autologous matrix-induced chondrogenesis (Amic) technique in large knee chondral defects. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc, 2018 Apr 26(4):1130-36 (Clinical study)
  2. WALTHER, M., et al. Scaffold based reconstruction of focal full thickness talar cartilage defects. Clinical Research on Foot & Ankle, 2013, 1-5. (Clinical study)
  3. KAISER, N., et al. Clinical results 10 years after AMIC in the knee. Swiss Med Wkly, 2015, 145 (Suppl 210), 43S. (Clinical study)
  4. VOLZ, M., et al. A randomized controlled trial demonstrating sustained benefit of Autologous Matrix-Induced Chondrogenesis over microfracture at five years. Int Orthop, Apr 2017, 41(4), 797-804. (Clinical study)
  5. Geistlich Pharma AG data on file (Bench test)
  6. GILLE, J., et al. Cell-Laden and Cell-Free Matrix-Induced-Chondrogenesis versus Microfracture for the Treatment of Articular Cartilage Defects: A Histological and Biomechanical Study in Sheep. Cartilage OnlineFirst, January 7, 2010, doi:10.1177/1947603509358721 (Pre-clinical study)
  7. KRAMER, J., et al. In vivo matrix-guided human mesenchymal stem cells. Cell Mol Life Sci, Mar 2006, 63(5), 616-626. (Clinical study)
  8. MITHOEFER, K., et al. The microfracture technique for the sustained benefit of Autologous Matrix-Induced Chondrogenesis over microfracture at five years. Int Orthop, Apr 2017, 41(4), 797-804. (Clinical study)
  9. GOYAL, D., et al. Evidence-based status of microfracture technique: a systematic review of level I and II studies. Arthroscopy, Sep 2013, 29(9), 1579-1588. (Review of clinical studies)
  10. FONTANA, A., et al. Sustained five-year benefit of autologous matrix-induced chondrogenesis for femoral acetabular impingement-induced chondral lesions compared with microfracture treatment. Bone Joint J, May 2015, 97-B(5), 628-635. (Clinical study)
  11. GAO, L., et al. Early loss of subchondral bone following microfracture is counteracted by bone marrow aspirate in a translational model of osteochondral repair.  Nature Scientif-ic Reports, 2017, 7:45189, DOI: 10.1038/srep45189 (Pre-clinical study)
  12. FRANK, R.M., et al., Failure of Bone Marrow Stimulation Techniques, Sports Med Arthrosc Rev, 2017, 25 (1) (Review of clinical studies)
  13. STEADMAN, J.R., Microfracture Technique for Full-Thickness Chondral Defects: Technique and Clinical Results. Operative Techniques in Orthopaedics. 1997. 7(4), 300-304. (Clinical study)
  14. KAISER, N., et al. Clinical results 10 years after AMIC in the knee. Swiss Med Wkly, 2015, 145 (Suppl 210), 43S. (Clinical study)
  15. VOLZ, M., et al. A randomized controlled trial demonstrating sustained benefit of Autologous Matrix-Induced Chondrogenesis over microfracture at five years. Int Orthop, Apr 2017, 41(4), 797-804. (Clinical study)
  16. SCHAGEMANN, J., et al. Mid-term outcome of arthroscopic AMIC for the treatment of articular cartilage defects in the knee joint is equivalent to mini-open procedures. Arch Orthop Trauma Surg, Jan 22 2018. (Clinical study)
  17. STEINWACHS, M.R.,et al. Systematic Review and Meta-Analysis of the Clinical Evidence on the Use of Autologous Matrix-Induced Chondrogenesis in the Knee. Cartilage. 2019:1947603519870846. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/ pubmed/31508990 (Review of clinical studies)
  18. FOSSUM, V., et al. Collagen-Covered Autologous Chondrocyte Implantation Versus  Autologous Matrix-Induced Chondrogenesis: A Randomized Trial Comparing 2 Methods for Repair of Cartilage Defects of the Knee. Orthopaedic Journal of Sports Medicine. 019;7(9):2325967119868212. doi.org/10.1177/2325967119868212 (Clinical study)
Funktionswerte über den Zeitraum von 5 Jahren
AMIC® Chondro-Gide® weist nach 2 Jahren bessere Ergebnisse auf als MFx allein

Vergleichbar gute Resultate bei arthroskopischen und Mini-open-Eingriffen

In einer retrospektiven Studie verglichen Schagemann et al.16 die klinischen Ergebnisse von AMIC® Chondro-Gide® Prozeduren, die als mini-open oder arthroskopische Eingriffe ausgeführt wurden. Die Studie beobachtete Patienten über einen Zeitraum von 2 Jahren. Gemäss den Visuellen Analogwerten (VAS), Lysholm-Scores sowie Knee injury and Osteoarthrithis Outcome Scores (KOOS) der Patienten bringen beide chirurgischen Ansätze vergleichbar positive Ergebnisse hervor.

Erste Meta-Analyse von 12 AMIC® Chondro-Gide® Studien mit 375 Patienten

2019 evaluierten die Autoren in einer systematischen Meta-Analyse von AMIC® Resultaten chondrale und osteochondrale Läsionen Grad III/IV im Knie mit einer durchschnittlichen Defektgrösse von 4.24 cm2 und bis zu 7 Jahren Nachuntersuchung. Der Einsatz von AMIC® Chondro-Gide® bei Defektgrössen, die über der empfohlenen Grenze für MFx liegen, reduzierte Schmerzen signifikant und verbesserte die Funktionswerte von Studienbeginn bis zur Nachuntersuchung.

Die Meta-Analyse dokumentiert, dass das AMIC® Chondro-Gide® Verfahren Schmerzen und funktionale Resultate bei Kniegelenken mit chondralen oder osteochondralen Läsionen signifikant verbessert. Die Ergebnisse zeigen weiter, dass die Verbesserung länger als 5 Jahre erhalten blieb, was den langfristigen Erfolg von AMIC® Chondro-Gide® bei grösseren (>4 cm2) Läsionen Grad III und IV bestätigt.17

ACI-C und AMIC® Chondro-Gide® zeigen gleich gute Resultate nach 2 Jahren

Jüngst führten Fossum, et al., (2019) eine prospektive, randomisierte, kontrollierte Studie durch, um die Resultate von ACI-C und AMIC® bei chondralen und osteochondralen Defekten des distalen Femurs und der Patella zu beurteilen. Nach 1 und 2 Jahren konnten keine signifikanten Unterschiede bei den Ergebnissen der ACI-C und AMIC® Techniken festgestellt werden. Die Autoren schlossen daraus, dass AMIC® als klinisch gleichwertige, aber günstigere Alternative zu ACI-C betrachtet werden kann. Dies weil AMIC® als einzeitiges Verfahren weit weniger ressourcenintensiv ist.18

References

  1. SCHIAVONE PANNI, A., et al. Good clinical results with autologous matrix-induced chondrogenesis (Amic) technique in large knee chondral defects. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc, 2018 Apr 26(4):1130-36 (Clinical study)
  2. WALTHER, M., et al. Scaffold based reconstruction of focal full thickness talar cartilage defects. Clinical Research on Foot & Ankle, 2013, 1-5. (Clinical study)
  3. KAISER, N., et al. Clinical results 10 years after AMIC in the knee. Swiss Med Wkly, 2015, 145 (Suppl 210), 43S. (Clinical study)
  4. VOLZ, M., et al. A randomized controlled trial demonstrating sustained benefit of Autologous Matrix-Induced Chondrogenesis over microfracture at five years. Int Orthop, Apr 2017, 41(4), 797-804. (Clinical study)
  5. Geistlich Pharma AG data on file (Bench test)
  6. GILLE, J., et al. Cell-Laden and Cell-Free Matrix-Induced-Chondrogenesis versus Microfracture for the Treatment of Articular Cartilage Defects: A Histological and Biomechanical Study in Sheep. Cartilage OnlineFirst, January 7, 2010, doi:10.1177/1947603509358721 (Pre-clinical study)
  7. KRAMER, J., et al. In vivo matrix-guided human mesenchymal stem cells. Cell Mol Life Sci, Mar 2006, 63(5), 616-626. (Clinical study)
  8. MITHOEFER, K., et al. The microfracture technique for the sustained benefit of Autologous Matrix-Induced Chondrogenesis over microfracture at five years. Int Orthop, Apr 2017, 41(4), 797-804. (Clinical study)
  9. GOYAL, D., et al. Evidence-based status of microfracture technique: a systematic review of level I and II studies. Arthroscopy, Sep 2013, 29(9), 1579-1588. (Review of clinical studies)
  10. FONTANA, A., et al. Sustained five-year benefit of autologous matrix-induced chondrogenesis for femoral acetabular impingement-induced chondral lesions compared with microfracture treatment. Bone Joint J, May 2015, 97-B(5), 628-635. (Clinical study)
  11. GAO, L., et al. Early loss of subchondral bone following microfracture is counteracted by bone marrow aspirate in a translational model of osteochondral repair.  Nature Scientif-ic Reports, 2017, 7:45189, DOI: 10.1038/srep45189 (Pre-clinical study)
  12. FRANK, R.M., et al., Failure of Bone Marrow Stimulation Techniques, Sports Med Arthrosc Rev, 2017, 25 (1) (Review of clinical studies)
  13. STEADMAN, J.R., Microfracture Technique for Full-Thickness Chondral Defects: Technique and Clinical Results. Operative Techniques in Orthopaedics. 1997. 7(4), 300-304. (Clinical study)
  14. KAISER, N., et al. Clinical results 10 years after AMIC in the knee. Swiss Med Wkly, 2015, 145 (Suppl 210), 43S. (Clinical study)
  15. VOLZ, M., et al. A randomized controlled trial demonstrating sustained benefit of Autologous Matrix-Induced Chondrogenesis over microfracture at five years. Int Orthop, Apr 2017, 41(4), 797-804. (Clinical study)
  16. SCHAGEMANN, J., et al. Mid-term outcome of arthroscopic AMIC for the treatment of articular cartilage defects in the knee joint is equivalent to mini-open procedures. Arch Orthop Trauma Surg, Jan 22 2018. (Clinical study)
  17. STEINWACHS, M.R.,et al. Systematic Review and Meta-Analysis of the Clinical Evidence on the Use of Autologous Matrix-Induced Chondrogenesis in the Knee. Cartilage. 2019:1947603519870846. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/ pubmed/31508990 (Review of clinical studies)
  18. FOSSUM, V., et al. Collagen-Covered Autologous Chondrocyte Implantation Versus  Autologous Matrix-Induced Chondrogenesis: A Randomized Trial Comparing 2 Methods for Repair of Cartilage Defects of the Knee. Orthopaedic Journal of Sports Medicine. 019;7(9):2325967119868212. doi.org/10.1177/2325967119868212 (Clinical study)
Steven Kramer

International Product Manager Sports Medicine